مفهوم دامنه

10 / 10
از 5 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 29 آذر 1395 در ساعت 16 : 51 دقیقه | نظرات کاربران- ( 0 )

نام وب سایت شما که در نوار مرورگر های اینترنتی به نمایش در می آید را دامنه یا دامین می نامند؛ که معمولا از دو قسمت نام و پسوند دامنه تشکیل شده است. از پرکاربرد ترین پسوند های اینترنتی دامنه می توان به پسوند های .com ، .net و .org اشاره نمود. این پسوند ها معمولا مفاهیم خاصی دارن و مربوط به سایت هایی در حوزه مشخص می باشند، ولی در ایران این دامین ها اکثرا جنبه عمومی دارند و زیاد بر این مسئله تاکید نمیشود.

مثلا کارایی پسوند دامنه های زیر برای این موارد می باشد:

  • .com برای سایت های تجاری ( commercial) مورد استفاده قرار میگیرند.
  • .net برای سایت های شبکه و مرتبط با اینترنت (network (مورد استفاده قرار میگیرد.
  • .org جهت سایت های سازمانی ((organization مورد استفاده قرار می گیرد.
  • .info برای سایت های اطلاعاتی (information ) مورد استفاده قرار میگیرند.
  • .biz صرفا برای سایت های تجاری ( business ) مورد استفاده قرار میگیرد.
  • .name این دامنه تنها برای سایت های شخصی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • برای ثبت دامنه هیچ محدودتی وجود ندارد ولی باید توجه داشت که نامی که شما برای سایت خود انتخاب کرده اید قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد و در صورت آزاد بودن آن شما میتواند نام دامنه را از یک تا ده سال به نام خود ثبت نمایید.

مفهوم دامنه چیست

دامنه ها میتوانند تحت نظر یک موسسه ثبت شوند در عین حال توسط ثبت کنندگان گوناگونی ثبت شود. این ثبت کنندگان به عنوان نماینده ی موسسه و همچنین وکیل مالک دامنه اقدام به ثبت دامنه به نام مالک آن می کنند.
دامنه مانند آدرس یک خانه می باشد همانرو که شما برای پیدا کردن یک خانه آدرس آنرا جست و جو میکنید برای پیدا کردن یک سایت نیز لازم است تا آدرس آنرا در اینترنت جست و جو کنید. این بدان معناست که آدرس محل زندگی شما و همچنین آدرس سایت شما اطلاعاتی را به شخص دنبال کننده شما قبل از رویایی با شما میدهد که باعث تشکیل تصویر کلی از شما در ذهن او میشود. مانند اینکه شما در محل گرانقیمتی در شهر ساکن هستید و یا اینکه به دلیل سکونت در مجتمعی معروف بیانگیر سطح کاری بالای شما باشد این در حالی است که چنانچه شخص برای پیدا کردن آدرس شما دچار سر در گمی شود تصویر بدی از شما در ذهن بر جای خواهد ماند و در موارد خیلی بد نیز ممکن است قید دنبال کردن شما را بزند. هر سایت میتواند با تعداد دامنه های نامحدودی در اینترنت قابل دسترسی باشد که بهتر است ابتدا به مختصری از اجزا و خصوصیات آدرس یک وب سایت اینترنتی اشاره کنیم تا شما دید بازتری نسبت به دامنه، انواع آن و چگونگی ثبت و تنظیم آن داشته باشید. با شرکت طراحی سایت مبنا در ادامه همراه باشید.

 

بخش پسوند دامنه:
شما برای تکمیل نام دامنه خود حتما باید پسوندی برای آن انتخاب کنید، پسوند را با توجه به فعالیت سایت خود میتوانید از بین گذینه های موجود انتخاب کنید.

پسوندهاي عمومی دامنه (gTLD):

پسوند های عمومی (com,net,org ) توسط هر شخص و برای هر سایتی قابل ثبت شدن هستند و مالکین آنها میتوانند از طریق ثبت نام کنندگان مجاز و یا نمایندگان آنها اقدام به ثبت این پسوند ها که به پسوند های عمومی معروف هستند نمایید. در حال حاضر بیش از 40 میلیون دامنه با سه پسوند فوق الذکر ثبت شده اند که بیش از 90 درصد آنها از .com استفاده نموده اند و این خود نشانه ی معروفیت و محبوبیت این پسوند در بین وبمستران دارد.

 

پسوندهاي اختصاصی دامنه (ويژه):
برای استفاده از پسوند های خاص شما باید مدارک مروبطه به ثبت دامنه را به ثبت کننده ی دامنه خود ارائه نمایید و در طول زمان استفاده از پسوند قوانین مربوط به آن پسوند را رعایت نمایید نام تعدادی از پسوند های خاص که برای ثبت آنها احتیاج به ارائه مدارک و رعایت قوانین خاصی هست در زیر آمده است:
.biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum

 

پسوندهاي ملی دامنه (كشوري):

بجز پسوند های عمومی و خاص برخی کشور ها اقدام به ثبت پسوند هایی متشکل از نام 2 حرفی اختصای کشور خود میکنند، ارائه و ثبت اینگونه دامنه ها به عهده دولت آن کشور میباشد. هر کشوری میتواند برای ثبت پسوند مخصوص به کشور خود قوانین خاصی تعریف نماید و یا به صورت آزاد در اختیار همگان قرار دهد. برخی از کشور های ارائه دهنده دامنه ملی اقدام به ارائه زیر دامنه های مخصوص به خود نیز کرده اند. برخی از این زیر دامنه ها که مخصوص به دامنه ایران می باشد در زیر آمده است:
.edu.ir , .id.ir , .co.ir , .net.ir , .org.ir


بخش نام دامنه:

بعد از اینکه پسوند مناسبی برای سایت خود انتخاب نمودید باید نامی برای آن انتخاب کنید.این نام هویت سایت شما را خواهد ساخت پس باید در انتخاب آن دقت لازمه را داشته باشید تا بهترین نام ممکنه را برای سایت خود انتخاب کنید این نام از 3 الی 64 حرف تشکیل شده است که دامنه های 3 و4 حرفی به دلیل قدرت برند شدن بسیار در صورتی که درست و اصولی و با معنی خریداری شده باشند از قیمت بالایی در آینده برخوردار خواهند بود. این بدان معنی نیست که شما با خرید یک دامنه 8 حرفی و یا بیشتر شانس برند شدن را از دست می دهید بلکه به معنی آن است که برند شدن با یک دامنه 3و 4 حرفی آسان تر از یک دامنه 8 حرفی و یا بیشتر است.

چنانچه به نام دامنه ی خاصی علاقه دارید که قبلا ثبت شده است می توانید همان نام دامنه را با پسوند های دیگری خریداری نمایید ولی از طرف شرکت طراحی سایت مبنا به شما این نکته را خاطر نشان میکنیم که همواره سعی نمایید تا دامنه ای تک و خاص برای سایت خود پیدا و ثبت نمایید تا در مسیر برند سازی وب سایت خود راه آسان تری را در پیش داشته باشید.

اگر نام دامنه شما برند تجاری شرکت شما نیز می باشد برای اینکه از ثبت شدن سایر پسوند های آن جلوگیری نمایید میتوانید تمامی پسوند های مجاز آنرا به همراه تمام مشتقات آن به نام خود ثبت نمایید.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :